سنجار لا تتحمل المزيد

“بيان حملة حماية المدافعين عن حقوق الانسان “

بيان صادر عن الحملة الدولية للمدافعين عن حقوق الانسان في العراق والذي يضم مجموعة من المنظمات المحلية والدولية والنشاطين من مختلف المناطق ومن بينهم مركز المعلومة للبحث والتطوير حول اغتيال احد الناشطين في سنجار ،

منذ أيام والوضع الأمني والسياسي في سنجار يدعو إلى القلق، والكثير من شباب هذه المدينة المنكوبة من قبل عصابات داعش الإرهابي والمنسية من قبل الحكومات المتعاقبة يتظاهرون ويحملون الكثير من المطالب والأحلام. يتظاهرون على خلفية الاشتباكات التي حدثت مطلع أيار الماضي داخل مركز ناحية الشمال ومجمع حطين ومناطق أخرى ضمن قضاء سنجار.

قبل ايام تلقينا خبر اغتيال الناشط المدني (جميل سليمان ايلو الزرو )، المتظاهر الذي يطلق عليه أبناء مدينته (الشيخ جميل) عثر على جثته في أطراف مجمع دهولا .

وباعتبارنا مدافعين عن حقوق الإنسان نعزي عائلة الشيخ جميل وأصدقائه ومحبيه، ونعرب عن تضامننا الكامل مع النشطاء المدنيين وجميع المدافعين عن حق الإنسان في عموم البلاد عامةً وقضاء سنجار على وجه التحديد، وفي الوقت ذاته نجدد دعواتنا للحكومة العراقية إلى الالتفات إلى واجبها الدستوري والقانوني والإنساني وعلى رأسها تأمين المواطنين العراقيين على مختلف تلاوينهم وأديانهم وقومياتهم، وحماية المتظاهرين والناشطين السلميين. ونشدد على ضرورة أن تكون حاضرة اليوم وبقوة لوضع الحلول التي تضمن إخراج هذه المنطقة من حالة الأجواء المشحونة التي تعيشها وفرض سيطرتها الكاملة على المنطقة وتضمن أن لا تتحول النزاعات السياسية إلى صراعاً عسكرياً يدفع ثمنه الأبرياء من العزّل في سنجار.

إن معاناة أهالي سنجار كثيرة وكبيرة، أخطرها تلك التي تهدد وجودا مكونا من المكونات العراقية الأصيلة وفي حال استمرار هذه المعاناة أو تكرر الانتهاكات، فإن ذلك سيودي إلى خلو القضاء من الأهالي وبالتالي فإن الهجرة ستكون الخيار الوحيد الذي سيتخذه الأهالي.

ونحن كحملة لحماية المدافعين عن حقوق الإنسان إذ نتضامن مع كل المطالب الحقة ومع كل أشكال الاحتجاج السلمي، نطالب بالكشف عن قتلة (الشيخ جميل) بأسرع وقت كما ونجدد مطالبتنا بالكشف عن قتلة الناشطين والمتظاهرين في انتفاضة تشرين ومحاسبة المتسببين، وإسقاط جميع الدعاوى الكيدية بحق المتظاهرين، والكشف عن مصير المغيبين والمبعدين قسراً، وضمان عدم الإفلات من العقاب.

“احموا المدافعين عن حقوق الإنسان في العراق الآن”

PHRD now Campaign Statement

For days, the political and security situation in Sinjar has been raising concerns, and the youth of this city afflicted by the terrorist gangs of ISIS and forgotten by successive governments, are demonstrating and carrying many demands and dreams. They are demonstrating upon the recent clashes that took place early May, inside the center of the North District, the Hittin complex and other areas within the Sinjar district.

Today we received the news of the assassination of the civil activist (Jamil Suleiman Ailo Al-Zaru), the protester named by his fellow city citizens  (Sheikh Jamil). His body was found on the outskirts of the Dhola complex.

As human rights defenders, we send our condolences to Sheikh Jamil’s family, friends and lovers and express our full solidarity with civil activists and all human rights defenders throughout the country in general and the Sinjar district in particular, at the same time we renew our calls to the Iraqi government to heed its constitutional, legal and humanitarian duty, securing the Iraqi citizens of their different colors, religions and nationalities is a priority, and to protecting the peaceful demonstrators and activists. And we stress the necessity for it to be present today and strongly to develop solutions that guarantee the removal of sinjar from the state of conflict in which it is being present and imposed forcing full control over the region and ensuring that political disputes do not turn into a military conflict the price of which is paid by the innocent and defenseless citizens in Sinjar.

The suffering of the people of Sinjar is quite heavy to a large degree, the most dangerous is that which threatens the existence of a component of the native Iraqi people. If this suffering continues or the violations are repeated, this will lead the area to be empty of its citizens , and therefore immigration will be the only option that the people will take.

As a campaign to protect human rights defenders, we stand in solidarity with all the legitimate demands and with all forms of peaceful protest, we demand that the killers of (Sheikh Jamil) be revealed as soon as possible, and renew our demands to expose the demonstrators and activists killers,Holding those responsible accountable,Drop all malicious false allegations about the protests and to reveal the fate of the disappeared and forcibly deported,ensuring that there will be no impunity.

“Protect human rights defenders in Iraq now”
Translated by : Tiba Yousif